KOLEJOWO – ROWEROWA wycieczka do Peitz.

Zgodnie z zapowiedziami GKR LUZ zorganizowało dnia 20 lipca wycieczkę kolejowo-rowerową w okolice Peitz (Niemcy). Punktualnie o godz. 9.18, z dworca w Guben, pięcio-osobowa grupa rowerzystów wsiadła z rowerami do pociągu relacji Frankfurt – Cottbus i po niespełna 20 minutach byliśmy już w Peitz Ost. Pierwszym punktem naszej wycieczki była imponująca ceglana budowla Festungsturm, najstarsza budowla w regionie Peitz.
Jadąc dalej „ogórkową trasą rowerową” (Gurkenradweg) dotarliśmy do miejscowości Turnow, która słynie z imponującego holenderskiego, murowanego wiatraka i chociaż nie ma już skrzydeł, jest unikalną budową w tym regionie. Tam zrobiliśmy sobie małą przerwę śniadaniową, gdzie kol. Nina częstowała smakołykami własnej roboty. Jadąc wyłącznie drogami rowerowymi, o różnej nawierzchni (ale równej, bez wybojów) brzegiem rzeki Sprewy dotarliśmy w okolice m. Lakoma, skąd mogliśmy podziwiać powstający Cottbuser Ostsee – sztuczny zbiornik wodny w miejscu dawnej odkrywki węgla brunatnego Cottbus-Nord, który ma być największym sztucznym zbiornikiem wodnym Europy. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w dalszą drogę w kierunku urokliwej miejscowości Maust-Hus gdzie podziwialiśmy piękne, drewniane budynki tej miejscowości. Następnym przystankiem był Husański Młyn (Maustmühle) z czynnym kołem młyńskim, gdzie zatrzymaliśmy się na krótki obiadowy odpoczynek. Dalej jadąc „ogórkowym szlakiem rowerowym”, groblą pomiędzy stawami, podziwialiśmy przeróżne gatunki ptactwa wodnego. Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy i dlatego pojechaliśmy na przystanek kolejowy Peitz-Ost a po stwierdzeniu, że mamy do odjazdu jeszcze trochę czasu – udaliśmy się brzegiem stawu Neuedorfer Tech w kierunku m. Nowa Wiejs ale nie będąc pewni czy tam wsiądziemy do pociągu – udaliśmy się z powrotem na przystanek w Peitz-Ost gdzie wsiedliśmy do pociągu i po bardzo udanej wycieczce rowerowej dotarliśmy do Gubina. Przejechaliśmy łącznie rowerami ok. 45 km i możemy śmiało zaliczyć tą wyprawę do bardzo udanych. Relacje z wycieczki opisał – P.S.